Történetünk

Az Éltes Mátyás Általános Iskola és Kollégium EGYMI többcélú, közös igazgatású intézmény, amely sajátos nevelési igényű (értelmi fogyatékos és súlyos beszédfogyatékos) gyerekek nevelését-oktatását, kollégiumi elhelyezését nyújtja.

Alapításának éve 1957., de jogelődje már 1953-tól élt. Az iskola teljes múltját bemutató írás még nem született, ez az írás sem tűzte ezt ki célul, a fő feladat a rendszerváltást követő 27 év áttekintése.

 Az iskola korábbi elnevezései:

  • Gyógypedagógiai Nevelő és Foglalkoztató Intézet 1953-1963.
  • Kisegítő Iskola és Nevelőotthon 1963-1985.
  • Általános Iskola és Diákotthon 1985-1992.
  • Általános Iskola, Diák- és Ifjúsági Otthon 1992-1998.
  • Általános Iskola, Diák- és Gyermekotthon 1998-2001.
  • Általános és Szakiskola, Kollégium és Gyermekotthon, Pedagógiai Szakszolgálat 2001-től
  • 2007-től Éltes Mátyás Általános és Speciális Szakiskola, Kollégium és Gyermekotthon
  • 2015-től Éltes Mátyás Általános Iskola és Kollégium
  • 2017-től Éltes Mátyás Általános Iskola és Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményű

 

A nevek változásából látszik, az elmúlt évtizedek alatt jelentősen változott a fogyatékkal élők terminológiája. Az egyszerűség, átláthatóság kedvéért a jelenlegi terminológia lesz használatos, csak zárójelben említjük a korábbi elnevezéseket.

A Kisegítő Iskola és Nevelőotthon az 1989-90-es tanévben 13 csoportban 150 főt látott el. Az iskolába enyhe fokban sérült értelmi fogyatékosok kerültek a Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság javaslata alapján. A tanulók egy része (40 fő) városból bejáró, más része a megye más településén lakó, de a kollégiumban (diákotthonban) elhelyezést nyerő gyermek (40 fő), de itt éltek a gyermekvédelmi gondoskodásban lévő (állami gondozott) tanulók (60 fő) is. A tanítás osztályrendszerű iskolai oktatás keretében folyt előkészítő osztálytól 8. osztályig, illetve a tárgyalt tanévben létezett már ifjúsági csoport is az általános iskolát befejezett, de tovább tanulni nem tudók részére. Az oktatás alapját az 1978-ban kiadott Kisegítő Iskola Nevelési és Oktatási Terve képezte. Délután nevelőtanárok foglalkoztatták az itt maradókat. Este a gyermekotthon (nevelőotthon) gondoskodott a tanulók megfelelő felügyeletéről. Az intézmény vezetői Stach Ferenc igazgató (1984-től), Vadnai Lászlóné iskolavezető, Somogyi Lászlóné otthonvezető-általános igazgatóhelyettes, Kálmán Lajosné gazdasági igazgatóhelyettes. Maga a rendszerváltás szakmailag kevéssé éreztette hatását, a tanterv nem változott, csupán a korábban itt is meglévő mozgalmi keretek, kisdobos-, úttörőcsapat, pártszervezet számolódtak fel. Inkább az intézeti zártság oldódása jellemző. Az 1991-92-es tanév nagy változást hozott, szervezeti átalakítás következett. Az intézmény a Gábor Áron utcán lévő Nevelőotthon és Óvodával való egyesülés után Ifjúsági Otthont hozott létre, melynek vezetője Szőllősi Kálmánné igazgatóhelyettes lett. Az Ifjúsági Otthon 1992. január 1-től az Általános Iskola és Diákotthon szervezeti egységeként, szakmailag önállóan, de gazdaságilag közös irányítás alatt működött. Az otthon tartós elhelyezést biztosított olyan 16-24 éves korú gyermekvédelmi gondoskodásban álló (állami gondozott) fiataloknak, akiknek nincs megfelelő családi hátterük, képtelenek az önálló életvitelre.

A fiatalok foglalkoztatását a Mozgáskorlátozottak PIREMON Kisvállalat alkalmazásában oldották meg, bérelt földterületen való növénytermesztéssel, belső foglalkoztatással (kosárfonás, virágkötészet). Az Ifjúsági Otthonban részben az anyaintézmény 8 osztályt befejezett ifjúsági tagozatáról, részben más intézményekből érkeztek fiatalok, összesen 30-an. A dolgozói létszám 13 fő volt. Vegyes összetétellel, de a munka beindult.

Az 1992-93-as tanév nagy eseménye a téglási József Attila Nevelőotthon átszervezése folytán intézményünkbe került lányok fogadása, beilleszkedése volt. A városból bejáró tanulók között eddig is volt lány, de a bentlakásos gyermekotthonban (nevelőotthonban) csak most kezdődött a koedukáció. A tanév végére sikerült megismertetni, elfogadtatni az új intézmény szabályait. 1992 végén, 1993. elején dolgozói kezdeményezésre jött létre a Humanitás a Sérült Gyermekekért alapítvány. Az alapítvány célja az intézményben tanuló fogyatékos tanulók rehabilitációjának elősegítése, az ép kortársakkal való kapcsolat elmélyítése. Ösztönzés a tanulásban, munkában, közösségi életben való kiemelkedő teljesítményre. Az alapítvány törzstőkéjét a dolgozók adták össze, de adományokból is szép összeg gyűlt. Idővel az alapítvány számláján lévő összeg meghaladta a 1.5 mill. forintot.

1994 őszétől Papp Anna váltja az otthonvezetői székben a nyugállományba vonuló Somogyi Lászlónét. Az 1993-94-es és 1994-95-ös években a 8. osztályt befejezett, de továbbtanulni nem tudó tanulók számára 9. és 10. osztályt indítottunk. Itt a tanulók differenciált feladatellátással a pedagógusok irányításával végzik az önellátással, munkára felkészítéssel, életre neveléssel kapcsolatos egyszerű és segítő feladatokat az intézményben és a Megyei Módszertani Gondozási Központban. Az osztályok pedagógiai programját a helyi pedagógusok dolgozták ki, nem kis fáradtságos munkával. A munka mindenképpen gyümölcsöző volt, hiszen kevés középfokú intézmény fogadta tanulóinkat, ezáltal pedig a helyzetük legalább 2 évig megoldott volt. 1995 nyarán zajlott az Ifjúsági Otthon teljes felújítása. Sor került a nyílászárók részleges cseréjére, szekrények beszerzésére, burkolatcserére. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapvetően megváltoztatta a gyermekvédelmi szakellátást. Az alap és szakszolgáltatás területén nagymértékű változások figyelhetők meg. A változás lényege, hogy a hagyományosan működő gyermekotthonok (nevelőotthonok) helyett kisebb létszámú, családias lakásotthonokat vásárolnak, építenek. A lakásotthonokban stabilabb, átláthatóbb életforma teremthető, ahol a biztonságot személyesebb kötődést célzó családiasabb légkörben a gyerekek az élet stresszhelyzeteivel szemben olyan védettséget szerezhetnek, amely lelki egészségvédelmük erőforrása és önálló életvezetésük biztosítéka lehet. A törvény a gyermekotthon kiváltásának még csak az elvi szükségességét tartalmazza, a tényleges kiváltás csak az évek hosszú során zajlik le.

Az 1998-99-es tanévtől a szakszolgálat keretén belül ellátást nyújtunk ép értelmű, súlyos beszédfogyatékos, illetve megkésett beszédfejlődésű tanulók számára 1-4. osztályfokon, az egész megyére kiterjedően. Az eredményes beszédjavítást követően a tanulók folyamatosan visszakerülnek a lakóhelyük szerinti általános iskolába. Ugyancsak a szakszolgálat keretén belül működik a gyógytestnevelés is, és itt kell megemlíteni, hogy jó a logopédiai ellátás is. Szintén az 1998-99-es tanévben került bevezetésre Nemzeti Alaptanterv felmenő rendszerben, egyelőre csak az 1. és 7. osztályban.

A tananyag gyökeres átrendeződését sajnos nem követte a tankönyvek megújulása, mindazonáltal a kollégák minden tőlük telhetőt megtettek a színvonalas szakmai munkáért. Újabb szervezeti átalakítás következett. Szétvált a diákotthon gyermekotthonra és kollégiumra, a gyermekotthon vezetője Papp Anna és a kollégium, vezetője Koscsák Stepák Csabáné lett.

A 2001-2002-es tanévben előkészítő szakiskolai intézményegység jött létre, a korábbi 9. és 10. osztály helyén. Az előkészítő szakiskola szakmát nem nyújt, de megteremti a lehetőséget a későbbi szakiskolai továbbtanulásra. Az iskola építményi és tárgyi feltételei belső átcsoportosítással, a korábban meglévő 13 tanterem, egy szaktanterem, szükségtantermek melletti új épületek birtokba vételével megvalósultak. Szintén a 2001-2002-es tanévben került bevezetésre a Kerettantervre épülő helyi tanterv, amely mellett még a NAT-ra épülő tanterv és az 1978-as tanterv is élő volt, bizonyos osztályfokokon.

A gyermekotthon kiváltása 2002-ben kezdődött meg két családi ház megvásárlásával, felújításával. A Nádudvari u. 49. és Bartók B. u. 21. sz. alatt összesen 16 tanuló nyert lakásotthoni elhelyezést 2002. szeptember 1-től. Egy lakásotthon-vezető, 5 gyermekfelügyelő irányítja a gyermekek életét. A következő csomópont 2004. 2004. július 31.-ével Stach Ferencné nyugállományba vonult. Őt Papp Anna követte az igazgatói székben. Helyettesei: Ódor Csabáné iskolavezető-általános igazgatóhelyettes, Molnár László kollégiumvezető, Szőllősi Kálmánné gyermekotthon-vezető, Kokas Csilla gyermekotthon-vezető, Kissné Tóth Emma gazdasági igazgatóhelyettes. Az év folyamán az intézmény területén a Bajcsy Zs. utcai ingatlanon két ikerházas beépítésű, négy lakásotthon építése zajlott. 2004 októberében került sor egyenként 10, összesen 40 fő különleges szakellátást igénylő gyerekek nevelését biztosító épületek átadására. Itt egy lakásotthon-vezető és 4 gyermekfelügyelő irányította a munkát. Az itt lévő iskoláskorú tanulók az anyaintézmény iskolájában kaptak megfelelő nevelést-oktatást. Az utógondozói ellátásban részesülő 18. életévüket betöltött dolgozó fiatalok a PIREMON Kisvállalat alkalmazásában álltak. Az elmúlt időszak tapasztalatai szerint az enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos gyerekek családias környezetben való nevelése állapotukban kedvező változást eredményezett. A nyugodt családmodell alapján történő nevelés támogatja a társadalomba történő integrációjukat A 2004-2005-ös tanévtől minden osztályfokon a Kerettantervre épülő helyi tanterv szerint folyik a tanulók nevelése-oktatása. Új tendencia a tananyagcsökkentés, ezáltal a tanulók leterheltsége is kedvezőbben fog alakulni. Örvendetes, hogy az új tantervhez sorra jelennek meg a fogyatékosok tankönyvei. 2005 nyarától Kokas Csillát Balogh Sándor István váltja a gyermekotthon-vezetői székben. 2006 tavaszán fejeződött be a gyermekotthon kiváltása, három családi ház vásárlásával. Most már valamennyi gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő gyermek családias körülményeket nyújtó környezetben él. A gyermekotthon két szakmai egységében összesen 88 férőhelyen biztosít otthont nyújtó ellátást az ide bekerülő, 3-24 életév közötti gondozottak számára. Cél olyan lakásotthon működtetése, ahol a gondozottak a családmodell által az emberi méltóságukat és a gyermeki jogokat maximálisan szem előtt tartva biztonságos, szeretetteljes légkörben élik mindennapjaikat. Az EU országaiban különféleképpen, de határozottan törekszenek a szegregált iskolahálózat csökkentésére, az integráció növelése mellett. Ez mindenképpen távlati cél, az enyhe fokban sérült értelmi fogyatékosok megfelelő ellátását viszont rövidtávon is biztosított kell.

A 2006-2007-es tanév végével megszűnt a pedagógiai szakszolgálati feladata az intézménynek.

  1. januártól állami fenntartásba került az intézmény, fenntartói és működtetői feladatokat a Hajdú-Bihar Megyei Intézményfenntartó Központ látja el.
  2. augusztus 1-től Ódor Csabáné lett az intézmény vezetője, az iskolavezetője Németiné Filep Franciska, a gyermekotthonok szakmai vezetői Szőllősi Kálmánné és Balogh Sándor István. 2013-ban tovább folytatódott a fenntartó váltás, az intézmény a Klebersberg Intérményfenntartó Központ hajdúszoboszlói tankerületéhez került. Nagy változás az intézmény életében a városi intézményekhez való csatolás, ami lehetőséget ad az intézmény „közeledéséhez” az általános iskolák felé.

2013-ban ismételten átdolgozásra került az intézmény Pedagógiai Programja, a helyi tantervek fokozatosan lettek bevezetve. A szakképzés átszervezése miatt megszűnt az előkészítő szakiskolai oktatásunk, a 2014-2015-ös tanévben végzett az utólsó előkészítő szakiskolai 10. osztályunk. Befejeződött a profiltisztítás, aminek következtében kettévált az oktatás és a gyermekvédelem. 2015. szeptember 1-től került leválasztásra a gyermekvédelmi egység.

  1. júliustól a Püspökladányi Tankerületi Központ, majd 2017. februártól a Berettyóújfalui Tankerületi Központ vette át a fenntartói és működtetői feladatokat, vezetője Kapornai Judit.

Az iskolát is érinti a folyamatosan csökkenő gyermeklétszám, változik a tanulók összetétele.

Úgy gondoltuk, hogy több szinteren szeretnénk oktatást-nevelést nyújtani az általános iskolákban integráltan nem oktatható, illetve a szülők által a szegregált oktatást választó gyermekek részére, illetve összefogni a az integrált oktatásban résztvevő gyógypedagógusokat, ezáltal segítséget nyújtani a többségi iskolák pedagógusainak az együttneveléshez. Kezdeményeztük az intézmény profilbővítését.

  1. januártól a kollégium vezetését Szoboszlai Edit látja el.
  2. szeptemberétől intézményünk Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény lett.

Ősztől indítottuk az első autista osztályt.

 2020/2021.tanévtől indult a Berettyóújfalui kihelyezett tagozatunk egy osztállyal.

2022.augusztus 16-tól személyi változások történtek Ódor Csabáné intézményvezető nyugdíjba vonulása miatt:
-Intézményvezető: Németiné Filep Franciska
-intézményvezető-helyettes: Szoboszlai Edit
-intézményegység-vezető: Madar Ferencné (utazó hálózat)
-intézményegység-vezető :Varga Attiláné  (kollégium)

2023-as tanévtől Varga Attiláné nem tölti be az intézményegység-vezetői (kollégium) pozíciót.